vrijdag 17 maart 2017

OMO ICTOdag 2017

Een blog naar aanleiding van mijn bezoek aan de OMO ICTdag bij het Theresialyceum in Tilburg.
Vorig jaar wist ik te laat dat er een ict-dag was voor OMO-scholen. Ik las op twitter allerlei interessante tweets over deze dag en nam me voor om de volgende keer ook te gaan. Dat was dus gisteren. Ik had een collega zo ver gekregen om met mij mee te gaan en samen reden we al vroeg in de middag richting Tilburg. We zijn al een tijdje binnen onze sectie natuurkunde bezig met de vraag wat ICT voor ons kan betekenen. Sinds dit jaar hebben we schoolbreed een goed wifi-netwerk gekregen. De leerlinge hebben bijna allemaal een smartphone. Verder hebben we nog niet zoveel mogelijkheden. Er is op school één computerlokaal  en er zijn redelijk wat computers beschikbaar in de mediatheek. Beide opties betekenen dat we van te voren moeten reserveren willen we daar gebruik van kunnen maken. Spontaan iets doen wordt dus al lastig.

We hadden van te voren bedacht dat we één ronde zouden splitsen en één ronde samen iets zouden bezoeken. Het was erg leuk om de pitches van de workshop aan te horen. Hierdoor konden we onze keuze beter maken.

Ronde 1
Ik koos voor de eerste ronde de workshop "Video's in de les" van Rhea Flohr. Omdat wij al best vaak gebruik maken van video's van andere docenten in de les leek mij dit een goed begin. Ik hoopte vooral op tips om zelf een video te gaan maken en op andere manieren om video's toe te passen in de les. Er waren niet veel deelnemers voor deze workshop maar dat was prima. Rhea had een goed verhaal met veel tips en linkjes. Het was de bedoeling dat we daarna aan de slag zouden gaan maar dat is er net meer van gekomen. We hebben vooral veel uitgewisseld onderling en dat was goed.

Wat heb ik meegekregen van Rhea en mijn medeworkshopgenoten:
Doink          app voor ios voor het filmen met een greenscreen
Explain Everything, Playposit en Edpuzzle zijn apps voor het maken van een eigen video.
Het delen van de video's met je leerlingen kan via een eigen YouTube-kanaal of via de elo.
Ook Google formulieren of Microsoft forms is een optie. Op de site van leerling 2020 zijn kickstarters te vinden die hierover uitleg en een stappenplan geven.
Rhea liet ook haat Yurlspagina zien. Dit is een manier om al je links naar filmpjes en websites te structuren en makkelijk terug re laten vinden door jezelf maar ook door leerlingen bijvoorbeeld.
Op learningApps.org kun je je eigen apps maken en hiermee dus leuke digitale werkvormen voor leerlingen
Het motto van Rhea: Ga doen! heeft me in elk geval geïnspireerd om aan dit blog te beginnen.

Waar wil ik zeker mee aan de slag:
  • yurls (ik heb al ergens zo'n pagina maar ik wil hem meer structureren)
  • een eigen video maken (tip van Rhea, begin met iets wat je heel vaak aan het herhalen bent voor je leerlingen. Dan kun je naar je video verwijzen en dat scheelt dus tijd)
  • greenscreen eens uitproberen. Lijkt me tof.
Pauze
Tijdens het eten van de heerlijke broodjes heb ik bij wat vrienden van twitter in real life kunnen ontmoeten. Dat is altijd leuk. Netwerken is ook een belangrijk onderdeel van zo'n dag. Twitter is voor een persoonlijk learning netwerk super en kan ik iedereen aanraden.,

Ronde 2
Voor ronde 2 kozen we samen voor de workshop LessonUp. Onze keuze werd met name bepaald door de enthousiaste pitch van workshopleider Jan-Wolter Smit. De uitleg over LessonUp was meteen een soort praktijkdemo en gaf duidelijk weer wat LessonUp kan betekenen in de les. We werden meteen aktief ingezet en Jan-Wolter liet ons verschillende werkvormen meebeleven.
LessonUp lijkt een beetje op PowerPoint maar dan interactiever en zonder het switchen tussen verschillende pagina's als je bijvoorbeeld quizvragen wilt doen of een filmpje wilt laten zien. Je blijft in het zelfde programma en dat oogt rustiger. Leerlinge hebben wel een device of laptop nodig maar kunne bijvoorbeeld met hun telefoon vrij eenvoudig meedoen. Na de presentatie konden we zelf aan de slag met het maken van een les in LessonUp. Het programma wijst zich eigenlijk vanzelf en is makkelijk in gebruik. Ook zijn er al best veel Nederlandstalige lessen in het archief zodat je wat kunt rondstruinen en voorbeelden kunt bekijken. Het is wel zo dat alles wat je maakt meteen voor iedereen beschikbaar is. Ik vind dat geen probleem. Sharing is caring. Op de terugweg in de auto waren mijn collega en ik hier heel enthousiast over maar we zitten ook nog met heel wat vragen. Hoe delen we deze lessen met onze leerlingen. Kunnen we ze op de ELO zetten? Maar de mensen van LessonUp zijn goed bereikbaar voor vragen dus ik denk dat we ook hier maar gewoon moeten gaan doen en dan komen we er wel uit.

Waar wil ik zeker mee aan de slag:
  • In elk geval in de komende weken een les of aantal lessen uitproberen in de klas. Hoe loopt het, wat vinden de leerlingen er van, wat vinden onze collega's ervan en waar lopen we tegen aan?
De borrel
Na een drankje en helaas twee keer net geen prijs bij het rad van fortuin keerden we huiswaarts met genoeg stof tot nadenken. Volgende week onze collega's bijpraten over wat we allemaal hebben gehoord en gezien. Ik ben blij dat ik het nu allemaal al heb opgeschreven.

 

2 opmerkingen:

  1. Hey Diana,

    Gaaf om te horen dat je zo enthousiast bent geworden over LessonUp! Wow!

    Wat betreft jouw vragen over het delen van de lessen:
    De lessen in LessonUp kun je delen binnen de omgeving zelf. Op het moment dat leerlingen een (gratis) account hebben aangemaakt in de leerlingomgeving van LU (student.lessonup.io) dan kun jij klassen aanmaken. Via deze klassen kun jij de lessen delen. Maar het is uiteraard ook mogelijk om de link van een les in de ELO te plaatsen voor de leerlingen.

    Mocht je nog meer vragen hebben, dan hoor ik dat graag!

    JW

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi verslag Diana! Bedankt voor je feedback! Benieuwd naar de stappen die je gaat nemen nav deze dag! Blog je daar ook over?

    BeantwoordenVerwijderen